Don't be a chicken!

Så istället förklyckling så blev det höna. Allt för att bli lite bättre på att tillvarata lite underligare kött.

Så igår när Emelie kom hem från jobbet så kunde jag servera Poule a la Normande au Cidre avec Choufleur á la polonaise. Snyggt värre även om jag inte vet om vi försöker fölrbereda oss för Frankrike/Normandie eller om det är en veckas segling med köttfärssås på burk som vi behöver stålsätta oss för.

Lite snabbt så fräste jag upp några hg champinjoner, 2 patrikor, två gullökar och lite rimmat sidfläst i en djup gjutjärnspanna innan jag lade i hönan och fick lite stekyta. Hällde sedan på ca 2 glas med torr cider och 3 skalade, utkärnae äpplen och buljongen jag gjorde på kanin-skrovet dagen innan. Väldigt Kajsa Warg, men den som spar han har...
Så medan det här puttrade  i någon timme så drack jag en öl, skar jag upp vitkålen, och kokade 3 ägg. Efter ungefär ytterligare en öl så var det dags att sätta på potatisen och efter det vitkålen. Det gäller även att vända på hönan då och då.

Så, finhackade de kokta äggen, hällde av vattnet på blomkålen och hällde ner äggen över dem tillsammans med skirat smör, servera rykande varmt följt av potatisen och sen kycklingen som jag styckade upp innan servering.

Allting hade varit perfekt hade emelie bara kommit hem exakt då hon sade att hon skule vara hemma. Men 6 minter senare så sitter vi tillbords med torr cider i glasen som svart-magnus tog med sig från systemet (engels, ekologisk, torr. Väldigt god och lagom matig). Den obligatoriska matporren påbild nedan.


'

Till dessert skivade nektariner serverade till St Morgon med en skvätt honung (vi hade även en rätt ordentlig ostbricak tack vare mina föräldrar som lämnade katten och diverse från sin kyl). Och så en bild på Ellie som fortfarande inte kommit över kaninen.

Kommentarer
Postat av: Emelie

måste bara komma med några rättningar: det var alltså blomkål och inte vitkål och höna och inte kyckling! Det märks att du var lite trött när du skrev älskling...

2009-07-17 @ 09:25:29
Postat av: Pierre

Inte bara det, även det minimala tangenbordet på din söta lilla dator. Mina grova skogshuggarhänder klarar inte det.

2009-07-17 @ 12:24:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0