Moules moules moules!

Om jag måste välja en favoriträtt skulle det nog bli musslor. I alla dess former!  Gratinerade, rökta, med cider, med camembert och sidfläsk, med grädde och persilja och nästan alltid med torrt vitt vin!

Det kanske absolut bästa med musslor (i alla fall blåmusslor) är att de är väldigt billiga! Du får en middag för två för 60 kronor! Och sen tillkommer förstås vin och grädde och bröd och sånt där, men ändå! Själva huvudrätten är grymt billig!

Och eftersom jag hade en väldigt begränsad budget när jag handlade men däremot hade en box vitt vin hemma från middagen i fredags (tack Linn!) och en massa persilja, bestämde jag mig för att göra en klassisk men alltid lika smarrig Moules Marinière!

Grumdrecept för musselkok
Till två personer


1 nät blåmusslor
en halv flaska vitt vin
2 1/2 dl vispgrädde (inga lightprodukter här tack!)
en stor knippa persilja
3 bananchalottenlökar (större än vanliga chalottenlökar och betydligt mindre avskyvärda att skala)
2 vitlöksklyftor


1. Rensa musslorna, dvs släng alla som INTE är stängda, dra bort sjögrässkägg med en kniv och skrapa bort havstulpaner. Släng även de som är trasiga!

2. Hacka och bryn chalottenlöken tillsammans med vitlöken i en stor kastrull

3. Häll i musslorna och slå på vinet

4. Kör i lite grädde också när du ändå håller på

5. Koka upp tills musslorna öppnat sig

6. Häll på lite mer grädde och hackad persilja

7. Häll upp i stora skålar och servera med baguette eller annat bra uppsugningsbröd!




När jag ändå var i matlagningstagen tyckte Pierre att jag kunde lägga in den där fem-minuters-sillen jag köpte till seglingen. Sagt och gjort.



Emelies supersnabba senapssill!

1 paket
fem-minuters-sill
1 1/4 gullök
2 dl gräddfil
2 msk grovkorning senap
4 cornichons

1. Skiva löken tunt
2. Skiva sellfiléerna i 2cm-tjocka bitar och slanta cornichongerna (väldigt svårt att avgöra vad cornichon blir i plural...).
3. Blanda alltihop!
4. Lägg i en lufttät burk

Så enkelt var det!
Den andra var lite mer experimentiell...den har jag heller inte smakat än, så den kan smaka apa.



Whiskey och apelsinsill

1 paket
fem-minuters-sill
1 dl Jack Daniels
2 msk flytande honung
1 1/4 gullök
4 kryddpepparkorn
4 svartpepparkorn
Rivet skal från en apelsin
Saft från en halv apelsin

1. Riv skalet från apelsinen

2. Pressa ner saften i en bunke tillsammans med skalet

3. Tillsätt whiskey och honung. Blanda väl

4. Skiva lök och sillfiléer och häll ner det i bunken

5. Tillsätt kryddorna och blanda alltihop

6. Häll över i en lufttät burk. Klart!

Den sista vet jag som sagt inte hur den smakar så jag får väl återkomma om den är värd att göra om. Kanske är det mer av en julsill med tanke på apelsinen...men det beror på hur traditionell man är.

Kommentarer
Postat av: Werner

Moules är ju asgott! Det måste jag ta och styra upp själv..

2009-07-23 @ 00:09:53
Postat av: Emelie

Wow! Första kommentaren som inte är skriven av mig eller Pierre! Tjoho, Tack W!

2009-07-23 @ 08:30:28
Postat av: P.

Musslorna blev väldigt bra, och även senapssillen. Men ha i ca 1/3 så mycket apelsin i den sista sillen så blir det nog bra.

2009-07-24 @ 15:12:02
Postat av: Emelie

Framförallt borde jag hoppat över apelsinskalet! Saften var lagom doserad men apelsinskalen bidrog till att sillen smakade syltad...blä! Man kanske kan skölja sillen och sila lagen?

2009-07-25 @ 09:47:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0