Sommarsmaker!

Att de flesta människor mår så mycket bättre under de ljusa varma månaderna under året måste ju bero på att maten vi äter under den tiden har fått mogna i fred och hunnit utveckla mer vitaminer än vad den hinner göra i en holländs lastbil. Jag vill bara proppa i mig allt det gröna, gula och röda! Dels för att det smakar så mycket mer och så mycket godare nu, dels för att det är så fruktansvärt vackert för ögat!



 

Hade några tjejkompisar över på middag igår. Det var 25 grader utomhus och minst det dubbla i mitt kök. Vad kan då passa bättre än ett stort glas Pimms med ginger ale, citrusfrukter och färsk mynta? Inget, är jag helt övertygad om.

Jag hade lovat Klara att det skulle bli kött (alltså ingen tönttjejmiddag med kyckling eller lax eller något annat hälsosamt). Men Linn och Sunniva som inte äter kött skulle ju också bli mätta så de fick varsin regnbågsforell med smör, persilja, vitlök och citron. Och det verkade inte gå någon nöd på dem.

Jag måste erkänna tt jag har lite svårt för själva hanteringen av rå fisk. Alltså inte de små rektangulära laxbitarna man får på sushirestaurangen utan den hela skinnförsedda fisken!

Så jag var ju tvungen att leka lite med den för att avdramatisera hela grejen.
Men det är det där slemmiga och slippriga, måste ligga något trauma från Lundsjön i bakhuvudet och spöka.
Anyhoo, fisken fylldes och rullades in i folie innan den åkte in i ugnen en halvtimme på 220 grader.

Till förrätt blev det något så enkelt (och gott) som sparris med hyvlad parmesan.


Och till mig och Klara blev det lammytterfilé marinerad i vitlök och färskt salvia och basilika. Snabbhalstrad i grillpannan så den fortfarande var ganska röd inuti. Till det blev det en sallad på röd mangold, jordgubbar och fetaost. Väldigt smarrigt faktiskt! Till det drack vi en sydafrikansk Shiraz Viognier från 2008 som Klara hade med sig.



Och till efterrätt åt vi världen snabbaste och enklaste lilla bärdessert som bestod av hallon och björnbär under en blandning av Kesella med jordgubb/lime och Kesella vanilj samt lite farinsocker på toppen, De fick stå i ugnen ca 10 min på 200 grader.

Tack för en väldigt trevlig kväll flickor!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0