Veglasagne med drivor av ost!

Kom hem från gymmet runt tre och var vrålhungrig! På vägen hem svängde jag förbi Ica och hittade en chèvrerulle (ett halvt kilo) för 69 kronor. Hade 73 kronor kvar på kontot och tänkte what the hey, något ska man ju leva på till löning. Så det blev chèvrelasagne till lunch, vilket passade väldigt bra eftersom det stod en sats ratatoille på spisen sen någon dag tillbaka som jag inte visste vad jag skulle göra av. Pierre är nämligen grym på just ratatoille som han serverade tillsammans med tagliatelli och lammfärsbiffar när jag kom hem trött och grinig från jobbet. Dock någon timme för sent så jag hann bli ännu tröttare och grinigare men det gjorde inte så mycket när det nu smakade så himla gott!

 

Ratatoille är busenkelt att göra. Släng ner tärnad zuchini, aubergine, tomater (burk går bar) i en stor gryta med lock. Tillsätt vitlök, örtkryddor (jag brukar använda rosmarin och timjan), salt och peppar och låt puttra ihop tills grönsakerna "såsat" till sig och det mer liknar en tomatsås än hackade grönsaker. Du kan låta den puttra i en dryg timme, den blir egentligen bara godare ju längre den får stå på spisen. Men inte för hög värme, den ska inte koka! Smaka ev. av med mer salt och peppar. 



Chèvrelasagne med kantareller och grönsaker

Till två hungriga personer och två stora matlådor alt. 6 normala människor.

1 paket Lasagneplattor (jag tar alltid fullkorn, man blir mättare på dem)
En stor gryta ratatoille
1/2 kilo chèvre
ca 4 hg Kantareller (gulingar eller trattisar, vad du har tillgång till)
4 vitlöksklyftor
Färsk basilika och oregano
Tre skivade färska tomater till översta lagret
Bechamelsås

1. Lägg ut lasagneplattorna i en fyrkantig ungsform
2. Smeta på ratatoillen, och strö över svampen (som du stekt upp i lite smör)
3. Skiva vitlöken och hacka örterna, strö över.
4. Lägg på ytterligare ett lager lasagneplattor
5. Skiva tomaterna och chèvre och fördela jämnt över plattorna.
6. Gör bechamelsåsen. Smält smör, och bryn lite vetemjöl i det smälta smöret. Häll på mjölk under omrörning. Vispa bort eventuella klumpar. Krydda med muskot, salt och peppar. Koka ihop tills det blir en krämig sås. Tillsätt mer mjöl eller mjölk om du tycker att såsen är för tunn/tjock. och vispa hela tiden! Mjölk bränner fast så fort man vänder ryggen till!
7. Häll såsen över det översta lagret och ställ in lasagnen i mitten av ugnen. Grädda på 220 grader i 30 minuter.




Servera med en grönsallad!

Kommentarer
Postat av: P.

Lite mer grejer ska det nog vara i en riktigt bra ratatouille. I den här hade jag i 2 stora orangea paprikor eftersom färgen blir väldigt fin mot allt det röda, ljusgröna och mörlila, 2 stora gula lökar, 4 viltöksklyftor (mycket av smaken försvinner när det kokar så länge så ös på bara), en enorm squash eller 2 zucchine, en aubergine och 2 burkar krossade tomater, nästan lika mycket vatten som tomatkross och 1 grönsaksbuljongtärning. Krydda med mycket timjan och rosmarin, samt malen svartpeppar. Själv tycker jag om att göra den med stora bitar dels för att det går fan så mycket snabbare men jag gillar också "bitigheten".



Serveras till allt möjligt på sommaren. kan även ätas kall dagen efter till lunch, eller som en matigare variant med bara bröd tillsätt stekt sidfläsk och böner (helst inte svarta då det förstör färgen) ca 15 minuter innan servering).

2009-07-24 @ 15:23:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0