Botanisera mera!

Ja det har som sagt varit lite torrt på bloggfronten ett tag nu. Lovade ju att lägga upp lite tapasrecept från helgen, men det blev helt ärlig mest halvfabrikat. Lite olika inläggningar, några röror, ingenting värt att blogga om i alla fall.
Så även på matlagningsfronten har det stått still ett tag. Inspirationen flög sin kos. Så därför bestämde jag mig igår att ta en vända in i den asiatiska affären Kina li på Ringvägen. Där kan man hitta så himla mystiska saker! Som friterad gluten till exempel! Även väldigt billig tofu, underbar färsk koriander och hundra miljarder olika krydd- och curryblandningar. And don't get me started på nudlarna!

Här är några av de små fynd jag fick med mig hem!



Igår blev det en superhet (nu snackar vi läpparna domnar bort-het!) nudelwok med friterad tofu (den på bilden), som man kan hitta där för ynka 17 kronor. Och den är grymt god!

Men jag gjorde misstaget att slänga i en hel sån här


Och låt oss säga att det blev liiiite starkare än vad jag egentligen pallar. Så lyd mitt råd och använd bara halva om ens det!



NUDELWOK FÖR VÅGHALSAR

2 PORT


2 portioner sobanudlar (bovetenudlar)
1 grönsaksbuljongtärning
1 paket friterad tofu
1/2 gul lök
1/2 röd Savina Habanero (jag tror i alla fall att det är chilin på bilden, även känd som världens näst hetaste chilifrukt enligt google)
ett gäng edamamebönor (japanska skärbönor, finns i välsorterade mataffärer)
en skvätt soja (jag föredrar Kikkoman)
en lite mindre skvätt fisksås (hoppa över den om du vill ha rätten helt vegetarisk)
1/2 dl grovt hackad färsk koriander

1. Koka upp vatten.
2. Hacka chilin och skiva löken. Woka på hög värme.
3. Koka bönorna snabbt, plocka upp dem ur vattnet och släng i nudlarna i samma kastrull(för att spara tid och energi).
3. Woka tofun tillsammans med chili, lök och bönor. Häll på soja och ev. fisksås.
4. Släng ner nudlarna i wokpannan och blanda ihop allt. Servera med hackad koriander.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0