Dinkelbiffar från Saltå kvarn

Det här vegetariska receptet hittade jag i kokboken Smaker från Saltå kvarn, men jag var tvungen att lägga till en del grejer eftersom jag tycker att vegetarisk mat har en tendens att smaka nada. Men det blev riktigt bra till slut och var hur lätt som helst att göra, så testa gärna! Gör biffarna ganska platta så blir de knapriga och goda!



DINKELBIFFAR MED KOKTA RÖDBETOR OCH FETAOSTCRÈME

4 PERS

Biffar:

1 dl hela dinkelkorn
1 1/2 dl quinoa (gärna olika färger)
1 grönsaksbuljongtärning
2 ägg
3 msk ströbröd
2 msk crème fraiche
1 liten gul lök
1 finriven morot
2 vitlöksklyftor
1 tsk sambal oelek
1 dl hackad basilika
1/2 dl hackad persilja
2 fint strimlade soltorkade tomater
några kapriskorn
salt peppar
oskalade sesamfrön
smör till stekning

Fetaostcrème:
150 g fetaost
2 dl lättcrème fraiche

8 rödbetor

1. Koka dinkeln i saltat vatten i ca 20-25 min (se anvisningar på paketet). Koka quinoan i grönsaksbuljong ca 15 min.
2. Blanda under tiden ihop ägg, crème fraiche och ströbröd, låt svälla en liten stund.
3. Hacka löken, riv moroten och pressa vitlökarna och blanda ner detta i äggblandningen.
4. Blanda ner dinkel och quinoa (låt rinna av noga så inte smeten blir så rinnig).



5. Klyfta rödbetorna i fjärdedelar och koka utan salt i ca 20 min (beror på storleken så testa med en potatissticka).
6. Hacka ner basilika, persilja, tomater och kapris i dinkelsmeten. Smaka av med sambal och salt och peppar.
7. Forma 12 lika stora biffar och rulla dessa i sesamfröna. Stek på rätt hög värme tills de fått fin färg på båda sidorna.



8. Mixa fetaosten och lättcrème fraichen i en matberedare (anledningen till att jag använder lättcrème fraiche och inte vanlig är att den håller ihop om man mixar den medan den normalfeta blir alldeles rinnig).

9. Servera med en grönsallad!



Kommentarer
Postat av: Dolly

låter alldeles underbart!

2009-10-23 @ 23:14:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0