Höstig pumpasoppa med chèvretoast



Den här soppan blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Lite mesigare och lite för syrlig, men den var helt ok. Receptet går dock säkert att förbättra om man kan lite mer om pumpa än jag. Det jag insåg var i alla fall att man måste använda halva kryddskåpet för att få den att smaka någonting överhuvudtaget.
Jag tror att pumpan med fördel kan bytas ut mot sötpotatis nästa gång.

4 personer

1/2 pumpa (ca 2 kg)
1 dl vitt vin (inte för torrt)
1/2 l grönsaksbuljong
1 gul lök
2 vitlöksklyftor + 1 till senare
torkad och färsk timjan
1 röd chili
1 dl matlagningsgrädde
massa salt och peppar
ev. lite riven muskot
olivolja

Toast:
4 skivor rågsurdegsbröd eller annat bröd du råkar ha hemma
Chèvre (vet inte riktigt hur mycket som gick åt)
Färskost, typ philadelphia
Färsk timjan
Peppar

1.Hacka och stek lök och vitlök tillsammans med chilin.
2.Skär pumpaköttet i legobitsstora bitar, släng ner i grytan. Slå på vinet och reducera på hög värme. 3.Tillsätt buljongen och låt alltihop koka tills pumpabitarna är mjuka (ca 20 min).
4.Häll av buljongen och spara den vid sidan av. Mixa pumpan till en jämn puré. Häll tillbaka buljongen. 5.Ringla i lite olivolja och krydda, krydda, krydda!

Medan soppan står och puttrar kan du göra chèvretoasten. Förslagsvis i en smörgåsjärn men ett vanligt våffeljärn går också bra.

1.Dela och bred skivorna med lite färskost (de håller ihop bättre då tycker jag).
2.Lägg skivor av eller bred ut chèvreosten på brödet.
3.Toppa med färsk timjan och lite svartpeppar.
4.Lägg på den andra halvan och grilla tills de får en fin gyllenbrun färg.

Servera soppan med lite ringlad matlagningsgrädde eller olivolja över, samt färsk timjan.




Kommentarer
Postat av: P.

Jag tyckte iaf att den var god.

Vill också passa på att tipsa om 3e säsongen av Torchwood då serien helt plötsligt blir bra på riktigt!

2009-10-15 @ 10:16:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0