Matig bönsoppa med nybakt dinkelbröd

Ja så här blev brödet till slut, väldigt knaprigt och frasigt! Det blir nog aldrig så där gott som på bageriet tvärsöver gatan men jag är ändå nöjd med resultatet. Och det här brödet kan man faktiskt äta med gott samvete!



Och vad passar inte bättre till nybakt bröd än en härlig höstsoppa? Jag gillar soppa av den enkla anledningen att det är den perfekta ursäkten att äta så många mackor jag vill! Och jag älskar verkligen mackor!

Så här har ni världens enklaste recept på en mycket god soppa, helt vegetarisk också!



TIMJANDOFTANDE BÖNSOPPA

3-4 pers

1 gul zuchini (det blir en trevligare färg men har man bara grön går det bra)
2 burkar stora vita bönor
1 stor morot
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 grönsaksbuljongtärningar
7 dl vatten
en skvätt matlagningsgrädde
1 tsk skånsk senap
1 msk torkad timjan
flingsalt och peppar
Olivolja

1. Hacka och stek löken i olivolja i en stor kastrull, pressa i vitlöken.
2. Skär zuchinin och moroten i fjärdedelar, lägg i kastrullen.
3. Tillsätt en burk bönor.
4. Mortla timjan och flingsalt och rör ner i kastrullen. Rör även ner senapen.
5. Tillsätt buljongen och låt koka upp. Koka i 15 minuter eller tills grönsakerna blivit mjuka.
6. Häll av och spara buljongen. Mixa resten till en slät puré.
7. Häll tillbaka buljongen och tillsätt nu den andra burken bönor. Ringla ner lite matlagningsgrädde och eventuellt lite mer olivolja. Låt småputtra i 10 minuter.
8. Servera med nybakt bröd och smakrik lagrad ost.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0