Rôti de porc Bourgounnais au Choucrout

Japp, nu tar fransmannen äntligen tag i bloggandet! Det här är den omtalade surkålsmiddagen som jag improvisade ihop nu i fredags när Turkos-Magnus var på middag. jag hade planerat att vi skulle äta middag på svejk eftersom jag vart sugen på deras ugnsbakade fläskkarré med surkål och knödel men nu vart det hemma middag istället så jag försökte hitta på nåt så likt som möjligt. Det blev väldigt lyckat och det här är ungefär vad jag hade i.

1 fläskfilé
rimmat sidfläsk
1 gullök
en halv burk surkål
köttbuljong
en halv flaska rödvin
några katrinplommon
timjan
potatis

Så, bryn fläskfilén på svag värme så att den får lite färg i en traktörpanna kryddad med lite salt, peppar, rätt så mycket timjan och en pressad vitlöksklyfta. När den har fått färg slår du i vinet, lägger i katrinplommonen, en köttbuljongtärning och lite soja och Worchestershiresås. Låt stå och puttra på svag värme i ca 20 minuter. lägg därefter upp köttet på en ugnsäker plåt och in i ugnen i ca 15 minuter på 200' med lite av såsen, häll på resten av såsen mot slutet så att det inte blir torrt.

Skär ner sidfläsket i små bitar och bryn dem i en såskastrull tillsammans med grovt hackad gullök och en del smör. När löken mjuknat och sidfläsket fått lite färg så slår du i surkålen och köttbuljong (en tärning upplöst i ca 1 glas vatten). Krydda med lite av vinsåsen från fläsket och smaka av med salt. Låt stå på låg värme och rör om regelbundet tills fläsket är klart.

Servera med kokt potatis och rödvin eller öl efter smak.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0