Stepford here I come...



Ja...nu är det höst och när det är höst tycker många människor att det är trevligt att gå ut i skogen och ta med sig saker hem därifrån. Dessa människor behöver inte alls vara lika roade av att ta hand om dessa saker. Då ger man bort dem. Till mig tydligen.

Och jag vill verkligen inte låta otacksam! Det är jättesnällt och jättemysigt, men det innebär väldigt ofta mer jobb för mig.

I alla fall, så fick jag en 5 litershink med lingon av min fina gulliga mamma samt en massa trattkantareller. Pierres mamma gav oss en massa äpplen som snällt ligger och möglar i fruktskålen.
Trattisarna förvällde jag och frös in och på lingonen blev det min allra första lingonsylt! Lite frös jag in och på saften som blir över när man gör sylt gjorde jag lingongelé på!



Till 3 burkar

2 liter lingon
1 kg syltsocker med pektin
Ev. Lite gelatin (ca 2 gelatinblad)

Jag konsulterade många olika recept innan jag satte igång, men alla var så motstridiga. Vissa sa att sockret inte skulle koka för då blev den för lös, vissa sa att allt skulle koka mellan 2 1/2 minut till 10 minuter. I vissa skulle man ha äpple för en fastare konsistens.

Och don't get me started on the konservering! Herregud! Det var rena psyktestet, koka burkar hit och dit och värmesterilisera ditten och datten. Verkade nästan inte vara lönt om man inte hade en konserveringsmaskin.

Men i alla fall, så bestämde jag mig för ett recept som var anpassat till fruktsocker. Det var väldigt enkelt.

Koka ihop bären (här vill jag bara poängtera att det är värt att rensa bären noga innan för det är så där halvkul att sticka ner fingararna i kokande sylt och plocka upp barr och skaft och dylikt). Tillsätt sockret lite i taget under omrörning. Koka ca fem minuter. Under tiden kokar du upp vatten i en stor gryta/kastrull som du kokar dina burkar i. Det är bra att ha en sån där matpincett att plocka upp burkarna och locken med. Häll sylten i de varma burkarna.

Jag tyckte att sylten såg lite lös ut så jag smälte några gelatinblad i det syltspad som blev över och hällde det över sylten. Skruva på locken och låt svalna.

Eftersom jag inte vet hur länge denna konservering håller skulle jag rekommendera att sylten ätes upp relativt snart. Annars kan man frysa den i små byttor istället, det går alldeles utmärkt!

Sylten blev faktiskt jättegod och rätt fast! Men den skiktar sig i början, så rör om den lite när du öppnar burken igen.

Serveringstips: till blodpudding, gröt, vilt, bakverk m.m.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0