Tjeckiskt, check!

Jag blev så förtjust i Pierres surkål att jag gjorde en liten sequel på den! Denna gång med lite olika korvar, bratwurst och dylikt. Självklart var jag tvungen att sätta min egen touch på rätten...

Sedan en kräftskiva i augusti har vi haft en massa minisnapsar i skafferiet som bara stått där. Snaps, tänkte jag, är väl en utmärkt krydda? Och baby, det var det!



SURKÅL À LA EMELIE

2 pers

1/2 burk surkål (ca 1/4 liter)
1 bra bit rimmat sidfläsk
1 stor gul lök
1 miniflaska Aalborgsnaps
1 köttbuljongtärning
2 dl vatten
5 kryddpepparkorn
2 lagerblad

TILLBEHÖR

Kryddiga korvar
inlagd gurka
gräddfil eller smetana
Ev. potatis, råstekt i tunna skivor

Stek lök och sidfläsk i en stekpanna. När det fått lite färg häller du på snapsen och rör om ordentligt. Under tiden kokar du upp surkål i en kastrull på medelhög värme. Tillsätt fläsket, kryddorna och buljongen i surkålen och låt koka upp försiktigt. Rör då och då. Stek korvarna och eventuellt potatisen medan surkålen får puttra lite på svag värme.
Servera med inlagda gurkor och gräddfil eller smetana.

Obs! Till detta ska man dricka god (helst tjeckisk) öl, typ pilsner Urquel eller staropramen.

(Observera att det ser ut som en liten fläskros på bilden! Jag har faktiskt inte arrangerat det så med mening)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0