Supergröten!

Den här gröten kräver visserligen lite mer tid  på morgonen än vad vanlig havregrynsgröt gör, men tro mig den är så värd det! Den innehåller supermycket nyttigheter och du kommer att stå dig på den fram till middag ungefär!




BOVETEGRÖT MED ÄPPLE OCH KANEL

2 personer

2 dl helt bovete
4 torkade fikon
2 torkade aprikoser
ev lite russin
1/2 dl hasselnötskärnor
1/2 dl mandlar
2 msk hela linfrön
1 (svenskt) äpple
1 msk pumpakärnor
1 msk solroskärnor
2 tsk kanel
3 dl vatten

Receptet är väldigt enkelt. Och man kan självklart dra bort något man inte är så förtjust i och tillsätta något annat om man vill! Men jag gör så här:

Hacka frukt och nötter och släng ner det tillsammans med allt det andra (utom kanelen) i en kastrull. Koka upp och låt småputtra i ca 25 minuter (eller tills vattnet försvunnit). Jag brukar smaka av bovetet då och då för att se om det är färdigt. Kanelen ska tillsättas först när gröten börjat koka ihop. Servera som den är eller med lite sojamjölk!

Kommentarer
Postat av: Empen

Tips om man vill att det ska ta kortare tid på morgonen är att hacka mycket av allt, och ha det färdigblandat i en lagom stor burk i skafferiet. Så är det bara att tillaga som vanlig gröt på morgonen.

Men det kanske blir svårt med färskt äpple förstås...



Kram!

2009-09-23 @ 02:29:37
Postat av: E

Det har jag faktiskt gjort! Mycket bra grej. Och om man tar krossat bovete går det lite fortare också. Äpplet får man nog tillsätta senare...

2009-09-23 @ 09:33:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0