Supersnabb lördagslax!

Jag och Pierre kom hem rätt sent från Centralbadet igårkväll, så nöden krävde någonting som gick ultrafort att laga men ändå kändes lite lördagslyxigt!

Så det blev lax! Jag är ett stort fan av svartrötter. När jag kör GI (vilket händer...ibland) Brukar jag byta ut pasta mor strimlade svartrötter. De är milda i smaken men krispiga och fräscha! Funkar både att koka, steka eller råa i en sallad. Det svarta skalet är lite klibbigt med det är bara att hyvla bort, själva roten är vit och kallas även för "fattigmans-sparris".



LAXKOTLETTER MED PAPPARDELLE OCH SVARTRÖTTER

2 ELLER 4 PORTIONER (VI VAR VÄLDIGT HUNGRIGA)

4 laxkotletter
2-3 svartrötter
pappardelle (eller annan bandpasta typ tagliatelle)
1 citron
salladslök
smör
olivolja
salt och peppar

Koka upp och salta pastavattnet. Marinera laxen någon minut i saften från en halv citron och salta och peppra.
Skala och hyvla svartrötterna tunnt med en osthyvel. Släng i pastan i det kokande vattnet.
Smält en bra bit smör i en varm panna, stek laxen 2-3 minuter på varje sida. Släng i svartrötterna i pastavattnet när det är ca 2 minuter kvar på pastan. Häll av och blanda i olivolja, citronsaft (från den halvan som blev över) och smaka av med peppar. Ta av laxen. Lägg upp och hacka lite salladslök över tallriken, ät direkt!

Vintips: Sancerre (vit dårå)

Sen kan man ju om man vill avsluta med en sån här:






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0