Värmande höstmat

Idag har jag inte lämnat lägenheten, men genom fönstret har jag fått inrtycket att det var en ganska fin dag. Soligt och varmt - inte alls vad jag var sugen på. Pallrade mig upp ur sängen först runt tretiden och av rent dåligt samvete över denna slapphet tvingade jag mig själv att städa lägenheten, diska och sortera tvätten. Ok, det här var lite off topic men det jag skulle komma till var att jag inte alls var sugen på fint-väder-mat utan höstig-det-spöregnar-låt-mig-vara-inomhus-mat. Så det blev gryta!

Hade en bit rökt kassler hemma som jag ville använda till någonting roligt, några chilifrukter som låg och blev dåliga så det blev en lagom het kasslergryta med mycket paprika och en touch av kanel! Den blev faktiskt himla god den här grytan så testa gärna hemma och se om ni också gillar den vettja!



KANELDOFTANDE KASSLERGRYTA

4 pers

500 g rökt kassler
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 röd chili (med kärnhus)
1 röd paprika
1 burk krossade tomater
2 msk ajvar
2 tsk paprikapulver
1/2 dl crème fraiche
1 msk hackad färsk mejram
1 tsk honung
1 tsk köttfond (jag använde kalvfond eftersom det var vad jag hade hemma, men det går nog lika bra med någon annan sort också)
1 nypa bakpulver
1 tsk kanel (typ, jag mätte inte riktigt. Men överdosera inte kanelen, du vill inte att det ska smaka fikabröd).
50 g fetaost
1 dl kärnfria svarta oliver
svartpeppar

Hacka upp löken och vitlöken och fräs tillsammans i en stekpanna. Hacka chili smått men behåll kärnhuset, hacka paprika och kassler i tärningsstora bitar, ös ner dem i stekpannan. Stek ca 5 min under omrörning.
Tillsätt ajvar och paprikapulver, blanda väl. Häll på tomaterna och smaka av med köttfond, honung och lite bakpulver (jag brukar använda bakpulver för att få bort lite av syran i krossade tomater, det behövs bara lite). Blanda ner crème fraiche och hackad mejram. Krydda med kanelen, men ta inte för mycket. Sötman i kanelen bryter väldigt bra mot  syran i tomaterna och det salta i kasslern. Låt småputtra i 10 minuter. Smula ner fetaosten och tillsätt oliverna precis innan serveringen och servera med ris.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0