Vildsvinsveckan-del 3

Ja, då var det min (Emelies) tur att göra någonting av alla dessa köttmängder i kylen. De två tidigare inläggen stod Pierre för. Jag fick ansvara för filén och att hitta ett roligt recept på vildsvinsfilé var inte det lättaste. Smaken skiljer sig rätt kraftigt från vanlig fläskfilé så jag ville inte använda vilket recept som helst. I brist på annat fick det bli lite improviserat och jag kommer inte ihåg exakt måtten och tiden men ni får hålla till godo med det jag minns!



Som ni se har vildsvinsfilén en mycket mörkare och rödare färg än den vanliga tråkbleka fläskfilén och smaken är betydligt roligare.
Jag började med att salta, peppra och bryna filén. Samtidigt gjorde jag en sås på crème fraiche, gorgonzola (ca 50 g) och en näve hackade valnötter, som jag bara rörde ihop och smälte i en kastrull.
När filén fått lite färg la jag den i en ugnssäker form med några champinjoner runt om, hällde såsen över alltihop och gratinerade på ca 200 grader i ca 20 min. Här är jag inte helt hundra så skär lite i köttet efter ca 20 min och se till att den är helt genomstekt innan du tar ut den.
Till detta hyvlade jag zuchini som jag kokade i lättsaltat vatten en halv minut. Pasta funkar också om man inte tycker att kolhydrater är läskiga. Salta och peppra efter smak och sen var det klart!



Tyvärr råkade jag radera bilden jag tänkte använda där filén faktiskt syntes (är lite ringrostig efter detta långa blogguppehåll). Men typ så här såg det ut i alla fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0