Del 2, ugnsbakad Vildsvinskarré med Surkål och Knödel

Soldaten Svejk på Östgötagatan är en av mina absoluta favoritrestauranger. Maten är billig och god i stora potioner, ölen är underbar och stämmningen gemytlig. Om ni inte har varit där så rekommenderar jag det, och om ni har varit där så rekommenderar jag starkt att ni nästa gång skippar Schnitzeln eller den gratinerare osten och tar Fläskkarrén med surkål och knödel som jag försökt härma till det här receptet. För det är helt sjukt gott.

Så, på med ungen på 225' och börja med knödeln som behöver jäsa. Jag har aldrig gjord det förut och hittade ett recept på internet som jag inte rekommenderar men det var inte särskilt svårt å anra sidan. Skär vitt bröd i kuber och blanda med torrjäst, ägg, vatten och lite idealmjöl. Forma till korvar och låt jäsa i en timme.



Därefter dags att ta upp karrén och späcka den med torkade katrinplommon och röra ut en kryddblandning av nejlika, kryddpeppar och svartpeppar, lite rök essens och salt.

Sen bryna den lite snabbt så att den får en stekyta och in i ugnen.

Och sen koka knödlarna i 20 minuter och skiva upp dem, skära upp köttet och servera med surkål. Snyggt, rejält och fantastiskt gott. Självklart tjeckisk pilsner till, och resultatet blir till slut bättre än svejks. /P.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0