"Rökt" tofu

Jag tänkte försöka återskapa min fantastiska lapsangmarinad igår men denna gång med tofu istället för kyckling. Jag är inget jättestort fan av tofu, det måste jag erkänna. Det smakar ju för sjutton ingenting! Men med den rätta marinaden var jag övertygad om att nå nya gastronomiska höjder.  Jag ville åt rökigheten för att sedan doppa tofun i brutalt mycket olja och fritera till oigenkännlighet. Sagt och gjort! Och gott blev det även om rökigheten försvann lite av friteringen.



ca 3 portioner

1 paket tofu à 300 g
1 msk lapsang
1 skvätt worcestershire sauce
1 skvätt piri piri
1 tsk flytande honung
2 msk kikkomansoja
1 liten liten skvätt risvinäger
1 tsk flingsalt
Rapsolja eller annan bra frityrolja

1. Mortla tebladen (alt. behåll dem hela och sila bort i slutet).
2. Blanda allt!
3. Skär tofun i skivor och häll marinaden över den. Låt stå i kylen en timme.
4. Fritera i wokpanna på riktigt hög värme. Klart!

Jag åt detta tillsammans med bovetenudlar, wokad salladskål, tunns skivad selleri och edamamebönor. Till lunch idag blir det nog resterna men mer som en nudelsoppa tror jag.

Kommentarer
Postat av: Emelie

Tjoho min första länk! Var ju inte alls så svårt ju.

2009-11-19 @ 13:33:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0