Veckans matsedel!

Här följer sex stycken enkla och lätta vardagsmiddagstips! Lite kött, lite veg och lite fisk, något för alla skulle jag tro.
Har ni några andra bra tips på vardagsmat får ni jättegärna dela med er! Eller om ni har något önskemål som ni skulle vilja se mer av i bloggen! Mer kanin kanske?

Hur som helst så började vi i alla fall veckan med:





RÅRAKOR MED HEMKOKT LINGONSYLT OCH KNAPERSTEKT FLÄSK


2 portioner

1/2 kg fast potatis
1 liten gul lök
1 tsk salt
1 krm nymald vitpeppar
smör

Till servering:
rårörda lingon
knaperstekt fläsk

1. Skala och skölj potatisen
2. Skala och riv löken och potatisen grovt.
3. Blanda lök och potatis och krydda med salt och vitpeppar.
4. Pressa ut så mycket vätska som möjligt ur potatisen.
5. Hetta upp lite smör i en stekpanna eller i ett våffeljärn. Klicka i smeten och platta ut den med en stekspade. Stek rårakorna gyllenbruna på båda sidorna.

6. Servera med lingon och fläsk!

Kommentarer
Postat av: P.

jaja, det där lagade jag, och jag har några små ändringar. 1, jag hade ingen lök i eftersom jag 2) gjorde rårakorna i våffeljärnet. Så ingen lök (även om det kanske skulle gå) och matolja i smeten.



och bacon ska stekas länge på 2-3:an. riktigt knaprig utan att bli bränd. finns inget äckligare än bacon som är vidbränd och halvrå samtidigt.

2009-11-19 @ 15:01:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0